Chronický únavový syndróm

Autor: Fričová Helena

Chronický únavový syndróm bol definovaný ako samostatná nozologická jednotka roku 1988. Zvýšený záujem o toto ochorenie trvá posledných dvadsať rokov. Napriek pokračujúcemu výskumu zostáva etiológia ochorenia nejasná. Predpokladá sa, že ide o heterogénnu skupinu porúch s možnou infekčnou, imunologickou, neuroendokrinnou, genetickou a psychologickou etiológiou. Sú definované diagnostické kritériá pre chronický únavový syndróm. Ochorenie sa prejavuje extrémnou únavou, ktorá sa nezlepšuje odpočinkom. Ďalšie prejavy sú bolesti hrdla, zväčšenie lymfatických uzlín, bolesti svalov, bolesti kĺbov, zvýšená teplota, nespavosť. Cieľom prehľadovej práce je rozbor etiológie, klinického obrazu chronického únavového syndrómu a vymedzenie vzťahu tohto ochorenia k duševným poruchám. Zatiaľ nie je konsenzus špecifickej liečby chronického únavového syndrómu. Prístup k liečbe pacienta je komplexný a individuálny.

Kľúčové slová: chronický únavový syndróm, diagnostické kritériá, etiológia, klinický obraz, liečba.

Hraničná porucha osobnosti a mentalizácia

Individuácia – cesta k sebe

Intenzívna krátkodobá dynamická psychoterapia (IKDP)