Hanba a vina u rôznych typov osobností

článok prečítaný 2042 x

Autor: Ľudovít Juráš

V súčasnej kultúre narcizmu sa analyzovaní zriedkavo prezentujú definovanými charakteristickými psychoneurotickými symptómami pacientov Freudovej doby. Ak to pozorne sledujeme, obvykle nachádzame v našej súčasnosti myriádu hysterických a obsedantných manifestácií. V každom prípade sa pacienti Freudom nazeraní ako oidipálni neurotici javia vysoko narcistickí, hraniční a dokonca psychotickí.

V súčasnej spoločnosti sa manifestovaná symptomatológia posúva smerom na subjektívne stavy prázdnoty, osamotenosti, bolestivej sociálnej izolácie a nevzťažnosti, úzkostnej fragmentácie, narcistickej selfobsesie a rôznych novších foriem hystérie (chronický únavový syndróm, fibromyalgický syndróm, mnohonásobná chemická senzitivita, environmentálna choroba, disociačná porucha identity, obsesia „alternatívneho zdravia“ s internými znečisteniami a parazitárnymi zamoreniami atď. Niektoré z nich Showalter (1997) nazýva „Hystories“ a niektorí iní ich považujú za varianty hystero-paranoidného syndrómu“ (Carveth, 2001)...

Hraničná porucha osobnosti a mentalizácia

Individuácia – cesta k sebe

Intenzívna krátkodobá dynamická psychoterapia (IKDP)