Personálna terapia schizofrénií a príbuzných ochorení: koncepcia individualizovaného prístupu G. E. Hogartyho

Autor: Veronika Havlíková, Jozef Hašto

V súčasnej dobe je vypracovaných viacero psychoterapeutických prístupov v liečbe schizofrénnych porúch, ktorých efektivita bola posudzovaná na základe otvorených alebo randomizovaných štúdií. Autori sa v práci zameriavajú na priblíženie komplexného terapeutického prístupu G. Hogartyho. Personálna terapia schizofrénií a príbuzných ochorení sa javí ako flexibilný program založený na bio-psycho-sociálnych princípoch, ktorý môže pomôcť uľahčiť typicky pomalý proces klinickej stabilizácie a reintegrácie do spoločnosti, ktorý nasleduje po prekonanom ataku ochorenia. Je rozdelená do troch komplexných fáz, ktoré na seba nadväzujú, v závislosti od úrovne klinickej stabilizácie.

Kľúčové slová: schizofrénia, personálna psychoterapia, klinická stabilita, psychoedukácia, vnútorný koping, sociálne zručnosti.

Hraničná porucha osobnosti a mentalizácia

Individuácia – cesta k sebe

Intenzívna krátkodobá dynamická psychoterapia (IKDP)